Zrození bosáka/bosačky

Prvně jste si zul/a boty a na vlastní chodidla okusil/a ÚŽASNÝ pocit z vnímání povrchu holými chodily. V tento moment se ocitáte v nejdůležitějším okamžiku této záliby. Protože zde se rozhodne, zda pro vás bude bosá chůze skutečným přínosem, nebo si místo toho s její pomocí třeba i ublížíte.

Techniku chůze samozřejmě můžete zlepšovat a objevovat v průběhu času. Ale čím dříve si jí osvojíte, tím dříve začnete správně chodit a bude pro vás chůze naboso prospěšná.

Jsou tři způsoby pokládání chodidla na zem. Pojďme si o nich něco povědět.

Když došlapujete přes patu

Chůze přes patu je nejpřirozenější. Položíte na zem nejprve patu, pak k ní při došlápnutí přidáte postupně i zbytek chodidla a při dokončení kroku zůstává ve styku se zemí jako poslední palec.

Tedy využijete ke kroku celou plochu chodidla. Tento způsob chůze je fyzicky nejméně náročný a proto vám umožní ujít nejdelší vzdálenost.


Kdy tak můžete chodit

Přes patu lze našlapovat v běžných botách díky silné a pružné podrážce. Možné je takto chodit i v Barefootech, ale v nich je už potřeba zvolit opravdu jemné došlápnutí, aby nedocházelo k o otřesům (dupnutí), které je pro kolena velmi nevhodné.

Dále přes patu můžete chodit v terénu s měkkým podložím, díky kterému jsou kroky tlumené přírodním povrchem. Dokonce tak můžete chodit i na tvrdém povrchu, ale to už chce praxi, správnou práci s těžištěm těla aby bylo došlápnutí měkké a smířit se s tím, že musíte hodně slevit z rychlosti chůze.


Kdy naopak není vhodné použití paty k chůzi?

Proč není dobré našlapovat přes patu kdekoliv? Jak jsem psal, je to pro člověka nejpřirozenější způsob chůze, ale nezapomínejte, že v minulosti nebyly postavené chodníky, vydlážděné cesty a podobně.

Pro takové podmínky tělo není přizpůsobené. Pata sama osobě nemá jak tlumit došlápnutí. Pokud na tvrdém povrchu budete našlapovat tímto způsobem, dupání respektive otřesy, které nepochybně při chůzi pocítíte, mají zásadní negativní vliv pro vaše tělo, zejména však pro kolena.

A tohle je právě ten moment, kdy si bosou chůzí můžete ublížit. Následky nepoznáte hned, ale projeví se až s časem. Takže bez znalosti teorie nemusíte vůbec nic tušit a až by se objevily zdravotní problémy, teprve pak si možná uvědomíte, čím jste si je způsobil/a.


Když došlapujete na celou plochu chodidla

Nyní se dostávám k řešení bezpečné chůze nejen na tvrdém povrchu. Brzy zjistíte, že budete měnit techniku došlapu podle situace (náročnost terénu, tvrdosti povrchu, chůze do kopce a z kopce…).

Máte-li pod sebou tvrdý povrch, pokládejte chodidlo na zem v jeden čas celou svou plochou. Toto je poměrně náročná technika, ale dá se naučit. Dočasnou alternativou než zvládnete došlapovat celou plochou, je třetí způsob, o kterém si povíme za chvíli.


Jak to funguje

Touto metodou zamezíte tvrdému došlápnutí přes patu a ochráníte si kolena a i při vyšší fyzické náročnosti spojené s tímto stylem chůze, stále budete šetřit své síly.

Když takto chodím, při položení chodidla mám stále převážnou část váhy na jeho přední části (podrobněji v další podkapitole), nicméně patu v podstatě nepřizvedávám, mám ji jen odlehčenou, abych nedupal. Takto můžete směle kráčet na tvrdých površích bez zásadního omezení své rychlosti.


Když došlapujete na přední plochu chodidla

Nechápejte to tak, že chodíte po špičkách. To v žádném případě. Na zem pokládáte přední část chodidla za klenbou. Nevím, jak máte kdo stavěnou nohu, ale když se rovně postavíte, měli byste cítit, že váhu vašeho těla nese pata, klenba je zatížena minimálně nebo vůbec a zbylou hmotnost podpírají prsty a část chodidla hned před nimi. A to je to místo, na které společně s prsty budete došlapovat.


Kdy je vhodná chvíle pro takovou chůzi a jaké má přednosti

Tato technika je fyzicky zdaleka nejnáročnější a nějaký čas potrvá, než si na ni zvyknete a nebudou vás z ní bolet svaly. Rozhodně ji neopomíjejte, protože je nezbytná do náročného terénu, nebo nahrazuje druhý způsob, kdy ještě nemáte takový cit a stále budete „drhnout“ o patu.

Přední částí chodidla máte možnost si „osahat terén“ a teprve pak do kroku přenesete svou váhu a nakonec položíte na zem patu. Díky tomu máte velice slušné reakční možnosti, protože když pod patou ucítíte nějakou nebezpečnou nerovnost, váhu těla stále držíte na přední části chodidla, díky čemuž na patu nedošlápnete tvrdě a předejdete zranění. To samé samozřejmě platí i pro předek chodidla, než se na něj zcela postavíte.


Běh a rychlá chůze

Další vhodné použití této techniky je při běhu, protože zajití, že vaše došlápnutí budě měkké a vyvarujete se tak rizikovým otřesům, které by vyvolal jiný způsob pokládání chodidla (přes patu nebo celou plochu).

Technika je vhodná i při rychlé chůzi, kdy je obtížné uhlídat si měkký došlap přes patu i v barefootech a stejně tak i došlap přes celou plochu chodidla. Jinými slovy, čím svižněji se pohybujete, tím máte menší kontrolu nad krokem a je nezbytné tomu přizpůsobit i váš došlap.

 


„Ať už se chceš věnovat čemukoliv, raději se do toho nevrhej po hlavě a snaž se o tom nejprve něco dozvědět.“


 

Napište ostatním čtenářům komentář

Podělte se v komentářích o svůj vlastní začátek, kdy jste prvně zuli boty, jak jste tehdy chodili a jak chodíte dnes.

Neváhejte článek sdílet

Každý, kdo chce chodit bez bot nebo v barefootech by měl mít alespoň základní informace o způsobech chůze. Nasdílejte článek, aby se to nejpodstatnější dostalo mezi nejvíce lidí.

Přečtěte si související článek

Další díl zatím ještě není zveřejněný, odkaz tedy doplním časem.